استراتژیک بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال چیست و چگونه آن را خلق کنیم؟ ویرگول

محتوا، بازدیدکنندگان شما را به لید تبدیل می‌کند و حضور آنلاین شما را بهبود می‌بخشد. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در حوزه‌ی پوشاک است باید ببینید مشتری هدف شما در چه سن و سالی است، چه جنسیتی دارد، حدود قد و وزنش چقدر است، چه سرگرمی‌هایی دارد، شغلش چیست و اطلاعاتی مانند این. هرچقدر این اطلاعات جزیی‌تر باشند، شما می‌توانید نیازهای مشتری خود را بهتر برآورده کنید. سایت HubSpot امکانی برایتان فراهم کرده است که بتوانید تا سه پرسونا به صورت رایگان بسازید. اگر پاسخی برای این سوالات ندارید، نگران نباشید در انتهای این مقاله، به یک جواب مشخص برای هر یک از این سوالات، خواهید رسید که همان استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما خواهد بود. برای این کار باید تمام رسانه‌های تبلیغات پولی خود را ارزیابی کنید تا ببینید کدام یک بیشترین نرخ تبدیل را داشته است.

بنابراین، بهتر است به جای جستجو برای یافتن بهترین کانال، از کانال‌هایی برای بازاریابی دیجیتال استفاده شود که داده‌های ارزشمند و مرتبطی را در اختیار کسب و کار قرار می‌دهند و زمینه‌ساز موفقیت و رشد مداوم برند می‌شوند. در این مرحله، بزرگ‌ترین چالش کسب و کارها انتخاب بهترین کانال بازاریابی دیجیتال است. این کار معمولاً کاری اضطراب‌آور است زیرا افراد نمی‌خواهند روی کانال‌های کم‌بازده سرمایه‌گذاری کنند. زمانی که استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را طراحی و تدوین می‌کنید، باید با دقت به تمام جنبه‌های کسب و کار خود فکر کنید. همچنین باید تحلیل و پژوهش جامعی درباره مخاطبان، رقیبان، موضوعات داغ (ترند) روز و زمینه تخصصی خود انجام دهید تا بتوانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ به‌روز و مؤثری طراحی کنید.

فراموش نکنید که محتوا سنگ‌بنای کمپین‌های مارکتینگی شماست؛ پس حتما هنگام تولیدِ آن مخاطب هدف خود را در ذهنتان داشته باشید. به همین دلیل ساختارها و مدل‌های مختلفی برای تدوین و طراحی استراتژی دیجیتال شکل گرفته‌اند. هر کدام از این مدل‌ها به شما کمک می‌کنند که از جنبه جدیدی به ایده‌ای که برای آینده کسب‌وکار خود دارید، نگاه کنید و تصمیمات درست‌تری بگیرید. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ به یک دید جامع‌نگر و مارکتینگی نیاز دارد. پرسونای مشتری که طراحی می‌کنید باید دقیق و واقعی باشد و به‌صورت کلی شخصیت مشتری یا مشتریان شما را انعکاس دهد.

چند سالی است که مردم ترجیح می‌دهند به‌جای رادیو، از طریق کانال‌های دیجیتال به پادکست گوش بدهند. به‌خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران که بیشترِ وقت مردم در ترافیک و برای رفت‌وآمد تلف می‌شود، پادکست جایگاه ویژه‌ای دارد. پیشنهاد ما این است که با توجه به محبوبیت اینستاگرام در ایران، حتما اینستاگرام مارکتینگ در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهید. برای کمک به سایت ما و گسترش آموزش در بین هموطنان، در سایتها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی لینک سایت ما را درج کنید. تاکتیک مجموعه اقدامات خاصی است که شما در طول استراتژی خود آن ها را انجام می‌دهید.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، روشی برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و آموزشی برای تقویت ارتباط با مخاطبان، تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران و تبدیل خریداران به مشتریان وفادار است. SEO فرآیندی است که هدف آن بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است. این شامل انواعی از سئو مانند محلی، فنی، تجارت الکترونیک و سازمانی است و به جذب ترافیک هدفمند کمک می‌کند. با استفاده از SEO، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات خود را به مشتریانی که به طور فعال به دنبال آن‌ها هستند معرفی کنند، و این امر آن را به یک استراتژی ضروری در بازاریابی دیجیتال تبدیل می‌کند. هنگام طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ همواره به شناسایی مخاطبان هدف و هدف‌گذاری آن‌ها در کمپین‌های مختلف تأکید می‌شود.

به یاد داشته باشید که بازاریابان باهوش، محتوایی را ایجاد می‌کنند که برای چندین شخصیت مختلف کاربردی است. به‌عنوان‌مثال کاربری که از برند شما بی‌اطلاع است و وب‌سایت را از طریق جستجوی ارگانیک پیدا کرده، نسبت به مشتری احتمالی که تقریباً آماده خرید است، به محتوای متفاوتی نیاز دارد. شما باید خریداران خود را درک کنید و محتوای منحصر به فردی ارائه دهید که نیاز آن‌ها را در هر مرحله برطرف کند. راه‌های زیادی برای غلبه بر این دشواری‌ها وجود دارد، بااین‌حال بهترین و کارآمدترین روش، همکاری با افرادی است که فشار کار را کاهش می‌دهند. آژانس‌های بازاریابی اینترنتی نظیر دیما، مجموعه‌ای از خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که به کاهش بار کاری واحد‌های بازاریابی و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کنند.

در رویدادهای حضوری شرکت‌کنندگان با سخنرانان و سایر مدعوین مستقیماً در ارتباط هستند، محصولات و خدمات مختلف را می‌بینند و از این فرصت برای شبکه‌سازی استفاده می‌کنند. در طول تجزیه و تحلیل و پس از تبدیل استراتژی به عمل، داده‌های جامع زیادی در مورد اینکه چه چیزی برای برند شما خوب است و چه چیزی مناسب نیست به دست خواهید آورد. با داشتن این اطلاعات، فهرستی از گزینه‌های متنوع برای بهبود کسب و کارتان خواهید داشت. برای طراحی استراتژی بازاریابی اینترنتی خود آماده‌اید؟ همین حالا با کارشناسان گروه تبلیغات دیجیتال دیما تماس بگیرید. بازاریابی دیجیتال ممکن است پیچیده به نظر برسد، زیرا شامل فعالیت‌های پیچیده و متنوعی است.

این برنامه شامل استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال مختلف مثل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات آنلاین، موتورهای جستجو و سایر رسانه‌های دیجیتال برای ارتباط بیشتر با مخاطبان است تا به افزایش فروش منجر شود. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا از طریق رسانه‌ها و کانال‌های انتخاب‌شده، با کمترین هزینه و با بالاترین دقت، به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. باید به این نکته توجه کنید که استراتژی دیجیتال مارکتینگ با تاکتیک و کمپین دیجیتال مارکتینگ متفاوت است و نباید با آن‌ها اشتباه گرفته شود. شرکتها یا سازمان‌ها برای اینکه مشتریان را جذب کسب و کارشان کنند به رسانه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. بطور مثال ممکن است یک تکه از محتوای شما برروی لندینگ پیجی از یک وب سایت باشد.

این روش به شما امکان می‌دهد تا پیام‌ها و پیشنهادات خود را بر اساس نیازهای خاص هر مشتری ارائه دهید. شاید بتوان صدها نقشه‌ٔ راه مختلف با تمرکز بر قسمت‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها تبیین کرد. در ادامه چند نمونهٔ معروف را با هم مرور می‌کنیم، البته که این موراد وحی الهی نیستند و قطعا هر کسب‌وکاری با توجه به شرایط خودش، استراتژی متفاوتی را می‌طلبد. محتوا، که بخشی از رسانه‌های فردی هر برند است، قلب دیجبتال مارکتینگ محسوب می‌شود. هر پیامی که برند شما ارسال می‌کند می‌تواند به عنوان محتوا شناخته شود؛ از صفحه‌ٔ «درباره‌ی ما» گرفته تا پست‌های بلاگ و کتاب‌های الکترونیکی (e-book) منتشر شده.

اگرچه ممکن است کسب‌وکار شما مستقیما به نسل Z مربوط نباشد؛ اما این تغییر بر تمامی نسل‌ها تاثیر می‌گذارد. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد. چرا وردپرس برای فروشگاه آنلاین مناسب است؟ وردپرس به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، کاربری آسان و امکانات گسترده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی... آیا آماده‌اید از هوش مصنوعی در بازاریابی خود استفاده کنید؟ ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله چت‌بات‌ها، تجربه مشتری را به‌طور چشمگیری بهبود بخشیده‌اند. اگر می‌خواهید بلاگری را در شبکه‌های اجتماعی داخلی شروع کنید، روبیکا بهترین گزینهٔ شماست؛ چون هم محبوب است، هم امکانات... هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بازاریابی ارگانیک به مرور زمان اعتبار و اعتماد ایجاد می‌کند و این دقیقا چیزی است که مخاطبان امروزی به آن اهمیت می‌دهند. در یک توضیح کوتاه کارشناسان استراتژی بازاریابی دیجیتال را استفاده از منابع آنلاین کسب وکار برای دستیابی به بازار هدف و مشتری هدف تعریف می کنند. محتوای ایمیل می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدمات، اخبار مربوط به برند، رویدادهای کسب‌وکار، پیشنهادات شخصی، تخفیف‌ها، جشنواره‌های فروش و محصولات جدید باشد. محتوای ایمیل‌ها باید جذاب باشد، اما نباید تعداد آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص، زیاد باشد. ایمیل مارکتینگ (Email marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین اشکال بازاریابی دیجیتال است که توسط بازاریابان B2B و B2C استفاده می‌شود. در روش بازاریابی ایمیلی، ابتدا اطلاعات مشتریان با روش‌هایی گوناگون جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌شوند تا رفتار خرید مشتریان بالقوه و سلیقه و ترجیحات آن‌ها شناسایی شود و سپس آن‌ها را به لیست ایمیل اضافه می‌کنیم.

سپس، به عمق هر یک فرو رفته و آن را از موثرترین به کم اثرترین رتبه بندی کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می‌دانید که کدام دارایی‌ها نیاز به بهبود دارند و کدام‌ها باید از ابتدا بازسازی شوند. توسعه یک استراتژی در بازاریابی دیجیتال از هرج‌و‌مرج‌های ناشی از حدس زدن‌های کورکورانه جلوگیری می‌کند. برای مثال، اگر پرسونای خریداران شما به صورت خبرنگاران ۳۵ ساله‌ای است که اخبار را در فضای آنلاین مطالعه می‌کنند، احتمالاً بهترین مسیر دست‌یابی شما به این افراد استفاده از توئیتر خواهد بود. استفاده از چت‌بات‌ها می‌تواند چرخه فروش را کوتاه‌تر کند و به مشتریان این امکان را بدهد که به سوالاتشان پاسخ‌های سریع و مستقیم بگیرند.

به یاد داشته باشید که پرسونایی که ایجاد می‌کنید باید براساس سوابق جستجوی افراد در دنیای آنلاین باشد. آیا پیش از این در تعامل با گروه مشخصی از افراد موفق شده‌اید؟ اگر چنین افرادی را می‌شناسید باید به هدف‌گیری آن‌ها بپردازید. به دنبال واقعیت‌ها باشید و به سراغ اطلاعات در اختیار از طریق ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و آمارهای مخاطبان اینستاگرام (Instagram Audience Insights) بروید. این برنامه شامل استراتژی‌های دقیق برای بازاریابی اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و بهینه‌سازی قیف‌های فروش است. به‌جای صرف ساعت‌ها وقت یا استخدام مشاور، می‌توانید در عرض چند دقیقه یک برنامه کاملا سفارشی ایجاد کنید.

با استفاده از ویدیو، می‌توانید ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنید و تاثیرگذاری بازاریابی خود را افزایش دهید. این روش یکی از جدیدترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای رشد کسب‌وکارهای کوچک است که به شما کمک می‌کند تا در بازار رقابتی موفق باشید. دیگر تبلیغات سنتی پاسخ‌گو نیستند و برندها باید محتوایی ایجاد کنند که با ارزش‌های آن‌ها همخوانی داشته باشد. تحلیل دقیق رفتار مصرف‌کننده به شما امکان می‌دهد تا جدیدترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای رشد کسب‌وکارهای کوچک را به‌کار ببندید و به نتایج مطلوب برسید. برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بهتر است با این عامل نجات کسب‌وکارهای کوچک و عامل توسعه و تثبیت کسب‌وکارهای بزرگ آشنا باشید. بازاریابی اینستاگرامی (Instagram Marketing) نوعی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که شامل تبلیغ یک برند و محصولات و خدمات آن در اینستاگرام می‌شود.

هر گسترشی در زمینه تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، به شناسایی فعالیت‌های مفید و غیرمفید برای برند شما کمک می‌کند. برندهای پیشرو این موضوع را به خوبی درک می‌کنند و هدف‌های بلندمدت را برای رشد کسب و کار خود در نظر می‌گیرند. «ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) روشی مؤثر برای افزایش تعامل با مشتریان قدیمی یا جذب مخاطبان جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری است. کاربران بسیار زیادی در دنیا از ایمیل برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند و آمارها نشان می‌دهند که ایمیل مارکتینگ از پربازده‌ترین و مؤثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. به همین دلیل، بهره‌گیری از این روش بازاریابی به تمام کسب و کارها توصیه می‌شود.

برای این منظور، از کاربران سایت خود بخواهید که با استفاده از دکمه اشتراک‌گذاری، محتوای شما را برای دوستان خود ارسال کنند یا پست‌های شما را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توانید برای افزایش انگیزه کاربران جهت اشتراک‌گذاری، جایزه در نظر بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید به همایش‌ها و مراسمات مختلفی بروید که افراد موثر در آنجا حضور دارند، خودتان را به دیگران معرفی کنید، شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کرده و از آن‌ها نیز بخواهید که شما را دنبال کنند. دلایلی که کسب و کارها را به استفاده از ایمیل مارکتینگ ترغیب می‌کند عبارتند از افزایش ترافیک وب سایت، مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر استراتژی‌های بازاریابی و ارائه پیام‌های هدفمند. میلیون‌ها کسب و کار مختلف در سراسر جهان، از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود استفاده می‌کنند و نیازی نیست بابت استفاده از آن‌ها، هزینه‌ای بپردازند. این یعنی، شما به کاربران بسیار زیادی دسترسی خواهید داشت که در آینده ممکن است به مشتری تبدیل شوند.

داشتن برنامه و استراتژی بازاریابی اینترنتی برای افزایش بهره‌وری ضرورت دارد. سعی کنید با مشتریان خود، یک رابطه طولانی برقرار کنید تا به مشتریان وفاداری تبدیل شوند که در آینده نیز از شما خرید می‌کنند. برای مثال شما باید سابقه خرید مشتریان خود را ارزیابی کرده و از آن‌ها بخواهید تا با شرکت در نظرسنجی به شما بازخورد ارائه دهند. مشتریان، زمانی که ببینند بازخوردهایشان موثر بوده، احساس خوبی پیدا می‌کنند و به احتمال زیاد، باز هم برای خرید به سراغ شما می‌آیند. در مرحله دوم، داده‌های مشتریان خود را با سایر منابع داده مانند رفتار جستجو در سایت، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و داده‌های جمعیتی، ادغام و یکپارچه‌سازی می‌کنید.

بر این اساس بخش اعظم بازاریابی در دنیای امروز به بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) اختصاص یافته است. در این مطلب با این اصطلاح و مهم‌ترین روش‌ها و کانال‌های ارتباطی در حوزه بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شویم. این روش شامل انواع ویدیوهای آموزشی، اطلاع‌رسانی و پشت‌صحنه است که به افزایش نرخ تبدیل و تعامل کاربران کمک می‌کند. بازاریابی ویدیویی می‌تواند مکملی قوی برای استراتژی‌های دیگر مانند ایمیل مارکتینگ باشد. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات کلیکی شامل اجرای تبلیغات پولی در موتورهای جستجو و پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای هدایت ترافیک هدفمند به یک وب سایت است. تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی پرداخت می‌کنند که کاربر روی تبلیغ آنها کلیک کند، و این روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به مشتریان بالقوه است.

رسانه‌های شما آن‌هایی هستند که کسب و کار شما کنترل کامل آن‌ها را در دست داشته باشد. همچنین می‌تواند شامل برخی از محتواها خارج وب سایت شما باشد، مانند یک وبلاگ که آن را در medium منتشر می‌کنید. برخی از آنها نتایج بهتری نسبت به دیگران ارائه می‌دهند، بنابراین ما 10 استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر مورد استفاده در صنعت فعلی خود را بررسی می‌کنیم. می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به خوبی برنامه ریزی شده می تواند به کسب و کارها کمک کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند، ترافیک وب سایت خود را هدایت کنند، سرنخ ایجاد کنند و در نهایت فروش و درآمد را افزایش دهند. ما در این مقاله توضیح دادیم که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، ابزاری ضروری برای کسب و کارها در دنیای آنلاین پررقابت امروزی است. در واقع، استراتژی بازاریابی دیجیتال، نقشه راه کسب و کارهای اینترنتی است که آن‌ها را به سمت دستیابی به اهداف بازاریابی، گسترش دامنه دسترسی به مخاطبان هدف و ایجاد تعامل با آن‌ها، هدایت می‌کند. چیزی که شما نیاز دارید، ترکیبی از کانال‌هایی است که به بهترین وجه برای کسب و کار شما مناسب باشد.

طراحی مناسب می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشیده و موفقیت بازاریابی دیجیتال را تقویت کند. بازاریابی محتوا از آن دسته موضوعات جذابی است که خیلی‌ها تصور می‌کنند انجام آن هم کار ساده‌ای است. کافی است یک روز را به تولید محتوا یا تدوین برنامه بازاریابی محتوایی اختصاص دهید تا متوجه شوید این کار چقدر ظرافت و پیچیدگی دارد. این روزها بازاریابی محتوایی توانسته در همه صنایع، از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی گرفته تا سازمان‌های شناخته‌شده و تخصصی جای خود را پیدا کند. حالا دیگر کسی نمی‌تواند منکر این شود که روش سنتی بازاریابی جای خود را به بازاریابی محتوایی داده است. استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری