بلاگرها و نقش آنها در توسعه تجارت الکترونیک ایران2020-08-09
نقش تجارت الکترونیک در توسعه کسب و کار و اشتغال آفرینی شارا
او در ایران در رشته مهندسی عمران تحصیل کرد، اما بعدها به مدلینگ و عکاسی روی آورد. حمید فدایی همسر الناز گلرخ هم هست و این روزها از طریق عکاسی و تبلیغ برندهای مختلف کسب درآمد میکند. نهال که از نوجوانی وارد حرفه مدلینگ شده است، مدرک کارشناسی رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران دارد. شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.
بهعنوان مثال، فینتکها بهدلیل توانایی در تسهیل فرآیندهای مالی و بانکی، بهسرعت مورد توجه قرار گرفتهاند و توانستهاند خدماتی از قبیل پرداختهای آنلاین و وامدهی دیجیتال را به کاربران ارائه دهند. امروزه بلاگری به یک شغل و فرصت درآمدزایی تبدیل شده است که در ایران نیز تعداد زیادی از افراد به آن روی آوردهاند. این فرصت جذاب به افراد امکان میدهد تا با ایجاد محتواهای خلاقانه و مفید در فضای مجازی به درآمد بپردازند. در بخش بعدی، به بررسی روشهای مختلف درآمدزایی برای بلاگران در ایران خواهیم پرداخت. در این مقاله به بررسی اهمیت و نقش بلاگری در جامعه امروزی میپردازیم و راهکارهایی را برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق در شبکههای اجتماعی بیان میکنیم. این مقاله با هدف افزایش آگاهی و دانش افرادی که تصمیم به ورود به دنیای بلاگری گرفتهاند یا در حال تلاش برای توسعه حضور خود در این زمینه هستند، تدوین شده است.
در حالیکه در دنیا به طور میانگین ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها به این محل مربوط میشود، در ایران این عدد تنها ۶ درصد است. همین یک مقایسه به روشنی نشان میدهد که اقتصاد ایران تا حدی نیازمند توسعه در این حوزه است. ما وقتی از متوسط جهانی صحبت میکنیم باید در نظر داشته باشیم که چند ده کشور توسعه نیافته که عموما در منطقه آفریقا قرار دارند و همچنان دارای سهم قابلتوجهی از اقتصاد بینالملل و چشمانداز روشنی نیستند، اعداد مربوط به معدلهای جهانی را تحت تاثیر قرار میدهند.
یک نکته کلیدی این است که با استفاده از فونت ها، رنگ ها و چت بات ها تجربه کاربر را شخصی سازی کنید. کل فرآیند باعث می شود افراد به راحتی برند شما را کشف کنند و خریدهای خود را کامل کنند، همه این ها در یک پلتفرم انجام می شود. این مزیت بزرگ فروشگاه های رسانه های اجتماعی است، زیرا به جای اینکه آنها مجبور شوند به شما مراجعه کنند، شما به سراغ مشتریان خود می روید. فرصت ها بی پایان هستند، که می تواند راه اندازی یک پروفایل کسب و کار در رسانه های اجتماعی باشد. به همین دلیل است که بر مهم ترین مراحلی که برای بهره مندی از مزایای جوامع دیجیتالی و حضور آنلاین به این شکل و فرم باید بردارید، تمرکز کردیم. فرزین فردیس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز در این نشست گفت ظرفیت تولید سرمایه داخلی ما ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و از این جهت در بهترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار و حتی تا ۱۰۰ میلیارد دلار برای رشد ۸ درصدی اقتصادی که در برنامههای توسعه اشاره شده نیاز داریم.
از سال 1397به بعد سومین تغییر بنیادین در مسیر دیجیکالا آغاز شد و ما تبدیل به یک اکوسیستم تجارت الکترونیک شدیم و اکنون دیگر فقط یک فروشگاه آنلاین نیستیم. یک محور تمرکز ما روی طراحی و پیادهسازی مدلهای کسب وکار در حوزهی تجارت الکترونیک است و پلتفرمهایی مانند دیجیکالا جت، دیجیکالا بیزینس، پیندو و کمدا حاصل فعالیت ما در این حوزه هستند. سومین محور، ورود به فناوریهای مالی و پرداخت بود که با اضافه شدن دیجیپی به گروه دیجیکالا در سال 1397 این محور نیز شکل گرفت. درنهایت چهارمین محور توسعهی ما، توسعهی فناوریهای بازاریابی و تبلیغات بود که با اضافه شدن مجموعهی اسمارتک در سال گذشته به این هدف دست پیدا کردیم.
در واقع مشکل ما در این حوزه پیش از هر چیز، اشتباه مجموع نگاههایی است که منجر به سیاستگذاری اقتصاد میشود. به عبارتی در هنوز در ایران، سیاستگذار شرایط لازم برای فعالیت کسبوکارها و شرکتهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال را آنچنان که باید به رسمیت نشناخته است. در امتداد این نگاه نیز، بنگاهها و مراکز بزرگ تجاری-اقتصادی کشور عموما در بخشهای دولتی، عمومی و خصولتی، ضرورت منطبق شدن با چشماندازها و ملزومات اقتصادی روز دنیا و خصوصا فناوریهای برتر را نپذیرفتهاند و متوجه زنجیره ارزش افزوده آن نیستند.
۵۴ درصد واحدها در زمینه فروش محصولات فعالیت دارند
در همین دوران در سال ۲۰۲۲ بر اساس شاخص بلوغ GovTech بانک جهانی اعلام شد که عربستان سعودی دارای بهترین رشد در منطقه و سومین رشد در سطح جهان به دلیل تحول در دولت دیجیتال خود است. با تداوم این حمایتها ما امروز یکی از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که یک تیمملی اقتصاد دیجیتال با بازیکنانی شاخص در اکثر بخشها داریم. دیجیکالا یکی از بازیگران کلیدی این تیم است و امیدوارم با استقامت، قانونمداری، خلاقیت و نوآوری و مشتریمداری بنیانگذاران و جوانان نوآورش، به زودی در سطح منطقه و حتی فراتر، افتخار هر ایرانی باشد. سهم ایران در تجارت الکترونیک از ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدهاست. این روزها همه دولتها در دنیا در تلاش هستند تا تولید ناخالص خود را رشد داده و گوی رقابت را در حوزه ایجاد رفاه برای شهروندان خود، از سایر ملل بربایند.
فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) از استادان مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن، در کتاب مدیریت بازار خود ادعا میکند که رایانهها و شبکه جهانی اینترنت عادت های خرید را سرا پا دگرگون خواهند کرد. فروش اینترنتی خودرو، املاک و بلیط اینترنتی نمونههای بارز این نوع تجارت هستند. کسب درآمد به این روش صرفا” به فروش اینترنتی خودرو و ملک و … محدود نمیشود بلکه این شیوه در هر نوع کسب و کار کاربری دارد. با این وضعیت کاملا روشن است که کشور ایران نیازمند تحولی بسیار جدی در سطح اقتصاد دیجیتال است و لازمه اساسی این تحول نیز، تغییر و تحول نگاه سیاستگذاران به این حوزه است.
به عنوان مثال، اینستاگرام با توجه به قابلیتهای بصری قوی، مناسب برندهایی است که به دنبال جذب مخاطبان جوان هستند. با بررسی بلاگران مشابه در حوزهی شما میتوانید از تجربیات آنها استفاده کنید و بهترین روشها را در نظر بگیرید. برای استفاده از مطالب وبسایت درباره گروه دیجیکالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. شبنم در تهران متولد شد، اما بعدها همراه همسرش به آمریکا و بعد ترکیه مهاجرت کرد.
اما به رغم همه شعارها برای دعوت از سرمایهگذاران آنها را می ترسانیم هم سرمایهگذاران داخلی و هم خارجی. تعامل فعال با کاربران از طریق پاسخدهی به نظرات و پیامها به ایجاد اعتماد به برند کمک میکند. کاربران با مشاهده توجه برند به نظرات و پیشنهاداتشان، احساس نزدیکی بیشتری پیدا میکنند. همچنین، ایجاد نظرسنجیها و مسابقات از راههای جذاب برای افزایش تعامل کاربران است.
این آموزه، امروز ما را در مسیر خلق یک برند ملی قرار داده است که منافع آن با منافع مردم سراسر کشور گره خورده، رشد آن منجر به رشد کشور میشود و برای همه مردم ایران ارزشآفرین است. از مشتریان تا بزرگترین برندها و کوچکترین کسبوکارها در این ارزشآفرینی سهیم هستند و به بهرهوری اقتصاد کشور در مقیاس کلان کمک میکنند. تنها راه عبور از این چالش، یک استراتژی منطقهای برای توسعه هماهنگ زیرساختهای دیجیتال است. سرمایهگذاری در بهبود دسترسی به اینترنت پرسرعت، ایجاد دیتاسنترهای منطقهای و مدرنسازی لجستیک، نباید بهعنوان پروژههای ملی پراکنده باقی بمانند، بلکه باید در سطحی فراتر، بهعنوان بخشی از یک نقشه راه مشترک اجرا شوند.
همگرایی دیجیتال میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اگرچه فرصتی کمنظیر برای توسعه تجارت منطقهای فراهم میکند، اما در عمل، با موانع ساختاری و پیچیدگیهای متعددی روبهروست. بدون رفع این چالشها، تحقق یک اکوسیستم یکپارچه و کارآمد تجاری امکانپذیر نخواهد بود. بازار مشترک ایران و اتحادیه با جمعیتی بالغ بر ۲۶۰میلیون نفر، ظرفیتی بینظیر برای توسعه صادرات، جذب سرمایه و تقویت نوآوریهای فناورانه ایجاد میکند.
این کار به شما کمک میکند تا جمعیت مخاطبانتان را افزایش دهید و به عنوان منبعی معتبر در حوزهی خود شناخته شوید. میزان درآمد بستگی به تعداد دنبالکنندگان، تعهد به ایجاد محتوای مرتب و متمایز، تخصص در حوزهی انتخابی، و همچنین همکاریهای تجاری دارد. بلاگرهای ورزشی عاشقان و علاقهمندان به ورزش هستند که تجربیات و اطلاعات مرتبط با دنیای ورزش را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارند.
ما در حال گذراندن دوران خارقالعادهای هستیم؛ دورانی پر از تغییرات، فرصتها و چالشها. «تغییر» ویژگی اساسی عصر ما در سراسر جهان است ولی وضعیت خاص سیاسی و اقتصادی ایران شرایط را برای ما پیچیدهتر و پیشبینیناپذیرتر کرده است. دیجیکالا در این سالها نقش مهمی در پیشرفت تجارت الکترونیک و خردهفروشی آنلاین داشته و در این فصل میخوانید که بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور چطور تلاش کرده ایران هم در این موج جهانی سهیم باشد. ترکیب بازار ۸۰میلیونی ایران با جمعیت ۱۸۰میلیونی اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی بیسابقه برای رشد صنایع فناورانه و اشتغالزایی فراهم میکند. اما تحقق این پتانسیل، مستلزم رفع موانع سنتی و ایجاد اکوسیستمی یکپارچه برای کسبوکارهای دیجیتال است.
نوسانات اقتصادی، تحریمها، و مشکلات زیرساختی از جمله این چالشها بهشمار میآیند. این عوامل میتوانند بهطور مستقیم بر روی عملکرد استارتاپها تأثیر بگذارند و آنها را در مسیر رشد دچار مشکل کنند. او در ۱۹سالگی وارد تیم ملی پرتاب وزنه جوانان بلاروس شد و در سال ۲۰۰۵ توانست نایب قهرمان مسابقات پرتاب وزنه باشگاههای اروپا شود. تاتیانا سال ۱۳۸۶ با پیمان رجبی ازدواج کرد و پس از کسب تابعیت ایرانی به لیلا رجبی تغییر نام داد.
به گفته محمدی، مشکلات پرداخت الکترونیک از دیگر چالشهای کشور در این زمینه است، به گونهای که محدودیتهای بینالمللی و تحریمها، انجام تراکنشهای مالی بینالمللی را برای کسبوکارهای ایرانی دشوار کرده است. کسب و کارهای خرداینماد بدون ستاره فرآیند سادهشده اعطای اینماد برای کسب وکارهای خرد است که به عنوان اولین تجربه مجوز ثبت محور در کشور، صرفا با احراز هویت و دامنه عملیاتی شده و ظرف چند دقیقه قابل دریافت است. با اتخاذ راهکارهای مناسب، تجارت الکترونیک میتواند به عنوان یک موتور محرک برای توسعه اقتصادی ایران عمل کند و به طور قابل توجهی در ارتقای سطح زندگی مردم نقش داشته باشد. امروزه علاوه بر فروشگاه های اینترنتی مختلف، پایگاههای راهنما، جستجو، فروشندگان مجدد مجازی، اجلاس ها و گروههای کاری اینترنتی، مطبوعات و رسانه های اینترنتی، ارزیابی کننده ها و… در نقش واسطههای الکترونیکی به تجارت الکترونیک می پردازند.
مثلاً روی دیجیکالا یا پلتفرمی در ابعاد دیجیکالا اگر در آن روز وجود داشته باشد سرمایهگذاری میکنند. مثلاً علیبابا از طریق تملک ترندیول وارد بازار ترکیه و با تملک داراز (Daraz) وارد پاکستان شد و آمازون از طریق تملک سوقداتکام وارد حوزهی خاورمیانه و شمال افریقا شد و نام این شرکت را به آمازون تغییر داد. از منظر دیگر حتی اگر در آن روزِ فرضی این موقعیت همکاری و سرمایهگذاری برای دیجیکالا رخ ندهد ما معتقدیم که مزیتهای رقابتی خوبی برای رقابت با آنها داریم. به عنوان مثال در ایران ساخت یک شبکهی لجستیکی جدید که بتواند در مقیاس فعلی دیجیکالا سطح خدمات قابلقبولی را برای کاربران فراهم کند آسان نیست و در بازهی کوتاهمدت قابل بهرهبرداری نخواهد بود. او در اینستاگرام مخاطبان بسیاری دارد و توانسته بدون حاشیه روزمرگیهای خود، همسر و پسرش را به تصویر بکشد.
دیجیکالا؛ بازیگر کلیدی تیمملی اقتصاد دیجیتال
به یاد داشته باشید که موفقیت در دنیای بلاگری نیازمند زمان و تلاش زیادی است و ممکن است نیاز به صبر و شکیبایی داشته باشد. اما با توجه به تخصص، ارتقاء مداوم محتوا، و برنامهریزی به مدت طولانی، میتوانید به یک بلاگر موفق در ایران تبدیل شوید. با گذراندن زمان و رشد کانال یا صفحه خود، ممکن است نیاز به تشکیل تیم داشته باشید. افراد با تخصصهای مختلف مانند ویرایشگران و مدیران اجتماعی میتوانند به شما در اداره و بهبود محتوایتان کمک کنند. سازمانها و مجموعه های تجاری باید پرسنلی را پرورش دهند که در زمینه تجارت الکترونیک تخصص کافی را پیدا کنند چون امروزه تجارت از طریق اینترنت یکی از مهمترین راههای رسیدن به موفقیت و ثروت می باشد .
به عبارت دیگر وقتی سراغ کشورهایی با چشمانداز تقویت قدرت ملی و دارای برنامههای توسعه برویم، متوجه عمق بیشتر عقبماندگی خود در اقتصاد دیجیتال میشویم. توجه همراه با وسواس به مشتری ارزش کلیدی دیجیکالا در طول سالیان گذشته بوده است. در سال ۱۴۰۲ ما بیش از پیش آموختیم که فروشندگان دیجیکالا نیز گروه بزرگی از مشتریان دیجیکالا به عنوان یک پلتفرم دوسویه هستند که رضایت و تجربه خوشایند آنها، زمینهساز خلق تجربه خوشایند برای خریداران است. تجربه فروش خوشایند را در اولویتهای کلیدی سازمان قرار دادیم و با سرمایهگذاریهای اثربخش در این حوزه امیدواریم که صدها هزار کسبوکار فعال در دیجیکالا نیز تجربه خوشایند و همراه با رشد را در فروش بر بستر پلتفرم، تجربه کنند. برای ایرانی در مسیر توسعه پایدار، مواهب و منافع تکنولوژی را باید به جوامع محلی کمتر توسعهیافته هم تسری دهیم که اتفاقا این امر علاوه بر مسئولیت اجتماعی، در جهت توسعه پایدار اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است.
این پلتفرمها با دسترسی گسترده به میلیونها کاربر، به کسبوکارها امکان ارتباط مستقیم با مشتریان، افزایش تعاملات، و بهرهگیری از اینفلوئنسر مارکتینگ را میدهند. کسبوکارها میتوانند با حضور موثر در این پلتفرمها، فروش خود را نیز به طور چشمگیری افزایش دهند. این اهمیت رو به رشد باعث شده است که کسبوکارها نیازمند بهینهسازی استراتژیهای خود برای جذب مخاطبان بیشتر و ارتقای درآمد باشند.
یکی از مشهورترین بلاگر های ایرانی اینستاگرام این روزها که در سایر شبکههای اجتماعی هم طرفداران بسیاری دارد، نواب ابراهیمی است. توجه نواب به جزئیات آشپزی و دستورپختهای خلاقانه باعث شده است تا او به یکی از بلاگر های معروف ایرانی تبدیل شود. کافی است غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ یا پاستا آلفردو را به روش نواب درست کنید تا عاشق طعم آنها شوید. او که از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده، بهمعنی واقعی کلمه فودبلاگر است و از طریق بلاگری، آموزش آشپزی و فروشگاه آنلاین نواب کسب درآمد میکند. یکی از واینرها و بلاگر های پسر ایرانی که توانسته با تولید محتوای ویدئویی طنز در شبکههای اجتماعی مخاطبان بسیاری پیدا کند، محسن ایزی است. او علاوهبر فعالیت در فضای مجازی، نمایشنامهخوانی و بازی در تئاتر را هم تجربه کرده است.
با رشد چشمگیر تجارت الکترونیک که نمادی از یک سیستم اقتصادی شفاف در دنیا هستند، تفسیر قوانین مطابق با ماهیت این کسبوکارها در این حوزه بیش از پیش احساس میشود. این امر نه تنها موجب افزایش اعتماد عمومی میشود بلکه میتواند زمینهساز توسعه پایدار صنعت تجارت الکترونیکی در سالهای آتی باشد. دو دهه قبل، جدا از پیچیدگیها و مشکلات حوزه کسبوکار، فعالیت در محیط ناآشنا با مفهوم تجارت الکترونیکی و فناوریهای نوین، سختی کار را دوچندان کرده بود. در این میان شرکتهای موفقی در زیستبوم دیجیتال کشور شکل گرفتند، بالیدند و هماکنون میدرخشند که شرکت دیجیکالا در ایران ما، یکی از آنهاست. در یک سناریوی نامتعادل، برخی کشورها که از فناوریهای پیشرفتهتر و شبکههای مالی کارآمدتری برخوردارند، در موقعیتی خواهند بود که سلطه اقتصادی پیدا کنند؛ درحالیکه سایر کشورها، صرفا مصرفکننده این سیستمها باقی خواهند ماند. این وضعیت، نهتنها رقابت عادلانه را تضعیف میکند، بلکه باعث محدود شدن فرصتهای تجاری برای کسبوکارهای کوچک و متوسط در کشورهایی با زیرساختهای ضعیفتر میشود.
تجارت الکترونیک منشاء و مبداء ظهور ایده های جدید و در توسعه و ایجاد بازارهای جدید و اشتغال آفرینی است. رسانههای اجتماعی به دلیل دسترسی مستقیم به کاربران، امکان تعامل و افزایش آگاهی از برند، و تسهیل فرایند فروش، نقشی اساسی در تجارت الکترونیک دارند. برندها با تولید محتوای هدفمند و تعامل فعال با کاربران، میتوانند رابطهای عمیق و موثر برقرار کرده و به رشد فروش خود کمک کنند. « واسطه گری » یکی از مشاغل پر درآمد جامعه است که این روزها در فضای اینترنت و در تجارت الکترونیک هم در حال فراگیر شدن است.
همیشه دوست داشتم، توسط یک مجموعه معتبر ایرانی نظیر آراد بیشتر با محاسن و معایب یک تجارت الکترونیکی آشنا شوم. متاسفانه زیرساخت های تجارت الکترونیک در ایران هنوز آن طور که باید ایجاد نشده است و این یکی از موانع اصلی تجارت الکترونیک است. ۳- ما ایمان داریم که همکاران در دیجیکالا یکی دیگر از ارکان این توسعه هستند. ایران پتانسیل بالایی در منابع انسانی دارد اما متاسفانه به دلایلی که برای همه ما روشن است این نیروی متخصص تمایلی به ماندن در ایران ندارد.
از سوی دیگر، یکپارچهسازی مقررات حفاظت از دادهها و امنیت سایبری میتواند اعتماد کاربران را به تجارت آنلاین افزایش دهد و مسیر را برای رشد چشمگیر حجم تراکنشهای دیجیتال هموار کند. در جهانی که اعتماد به امنیت تبادلات آنلاین به یک عامل کلیدی در رشد اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است، همگرایی در این حوزه میتواند اثرات بلندمدتی در توسعه تجارت ایران و اوراسیا داشته باشد. رشد تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد رسیده؛ رقمی که نشان از رشد این حوزه دارد اما نسبت به رشد بیش از ۱۵۰ درصدی این حوزه در سال ۹۹، نشان از کاهش شدید شیب رشد تجارت الکترونیکی در کشور میدهد. میزان تراکنشهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسیده و تعداد تراکنشها نیز نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است. در این گزارش همچنین تاکید شده که ۸۴ درصد فروشگاههای اینترنتی از بستر اینستاگرام برای عرضه محصولات و تبلیغات استفاده میکنند و پس از آن دو بستر واتساپ و تلگرام پراستفادهترین بسترهای اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین ایرانی است.
همچنین، به تبدیل شدن به یک بلاگر در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام نیز امکانپذیر است و این راهکارها میتوانند افراد را در راه رسیدن به هدفشان یاری دهند. یکی دیگر از بلاگر های معروف ایرانی مرد که ویدئوهای آموزشی ورزشی تولید میکند، پیمان رجبی است. این ورزشکار متولد بوشهر ابتدا در رشته دو و میدانی فعالیت میکرد اما بعدها وارد رشته بدنسازی شد. او برای کسب درآمد کلاسهای ورزشی خصوصی و گروهی برگزار میکند، به بدنسازان مشاوره میدهد و مکملهای بدنسازی را تبلیغ میکند. او که از دانشگاه علامه امینی تهران مدرک گرافیک گرفته، در حال حاضر در دبی زندگی میکند. الناز کار خود را از آرایشگری شروع کرد و حالا صفحه اینستاگرام او یکی از پربازدیدترین صفحات شبکههای اجتماعی در زمینه آموزش آرایشگری محسوب میشود.
{تعریف آگاهی از برند در سال های اخیر تغییر کرده است
|} {- 30درصد نیز از روش پرداخت در محل و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانکی بهصورت مشترک بهره برده و تنها 3 درصد از کسب و کارهای الکترونیکی، روشهایی مانند پرداخت در محل، کارت به کارت و واریز به حساب را برای تحویل کالا و خدمات خود به مشتریان ارائه میدهند. {
- بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و مقالات PR هنوز هم بسیار گران قیمت هستند، در حالی که هیچ نوع بازخوردی در مورد این که چند نفر تبلیغ را دیده اند یا با آن تعامل برقرار کرده اند، ارائه نمی دهد. |}
- تحلیلهای انجام شده نشان میدهد که رشد استارتاپهای فناوریمحور بهویژه در حوزههای مرتبط با فینتک، سلامت دیجیتال، و تجارت الکترونیک بهخوبی مشهود است. {
- گزارشهای پادرو نشان میدهد که در نیمه دوم تابستان و با شروع اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اینستاگرام، میزان فروش فروشندگان اینستاگرام به 50درصد کاهش یافت. |}
- اما با توجه به تخصص، ارتقاء مداوم محتوا، و برنامهریزی به مدت طولانی، میتوانید به یک بلاگر موفق در ایران تبدیل شوید. {
- اما این مسیر تنها در صورتی هموار خواهد شد که طرفین توافق، نهتنها به کاهش تعرفهها، بلکه به ایجاد پروتکلهای مشترک برای هماهنگی سیستمهای مالی، لجستیکی و نظارتی متعهد شوند. |}
۴- ما با وجود اینکه بنچمارکهای دنیا را مرور میکنیم و خواهیم کرد اما به کشف روشهای جدید برای پیدا کردن راهحل مناسب در کسبوکارمان ادامه خواهیم داد. این مسیر اکتشافی در کنار همکاران، همکاران فروشنده و مشتریان و برندها سریعتر ما را به جواب سوالاتمان میرساند. روبیکا با وجود اینکه از سال 96 مشغول به فعالیت است اما تعداد فروشگاههای شکل گرفته در آن طبق گزارش یکتانت 26هزار عدد است.
{- این توافق، اگر بهدرستی اجرایی شود، میتواند به معماری جدیدی برای زیستبوم اقتصادی منطقه تبدیل شود؛ مدلی که در آن، تجارت نهتنها آسانتر، بلکه هوشمندتر، کارآمدتر و نوآورانهتر خواهد بود.
- سئو یکی از المان های کلیدی توسعه وب تجارت الکترونیک موفق است و ارتباط بین سئو و رسانه اجتماعی قابل توجه است. {
- اگر دولتها در زمینه تسهیل فعالیت این سکوها تلاش کنند، کمک بزرگی به کشور در همه زمینهها از جمله گسترش عدالت اجتماعی کردهاند. |}
- رشد استارتاپهای فناوریمحور در ایران بهعنوان یکی از مهمترین روندهای اقتصادی، به سرعت در حال گسترش است. {
- به عبارتی در هنوز در ایران، سیاستگذار شرایط لازم برای فعالیت کسبوکارها و شرکتهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال را آنچنان که باید به رسمیت نشناخته است. |}{
- توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فراتر از یک کاهش تعرفهای ساده میتواند زمینهساز تحولی اساسی در تجارت منطقهای باشد. |}
البته فروش اینترنتی در ایران با اقبال خوبی رو به رو بوده زیرا بسیاری از خریداران کالا و خدمات دریافته اند که هر محصول یا خدمتی را مستقیما” از تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات تهیه نمایند، مبلغ کمتری را پرداخت می کند. واقعیت این است که بخشی از این کشورها با سرعتی قابلتوجه در حال جلو افتادن از ایران و افزایش فاصله خود با ما هستند. بیش از ۱۰ سال قبل در سال ۲۰۱۳ از میان کشورهای اطراف ما تنها ترکیه بود که با رتبه ۳۰ در میان کشورهایی با بیشترین نسبت اقتصاد دیجیتال در GDP حضور داشت. اما در سال ۲۰۲۲ امارات متحده عربی با رتبه ۱۳، قطر با رتبه ۲۶، عربستان سعودی با رتبه ۳۵ و ترکیه با رتبه ۵۴ در میان ۶۳ کشور برتر دنیا از این حیث قرار داشتند. پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۳۰ نیمی از اقتصاد جهان در خدمت اقتصاد دیجیتال خواهد بود و رتبه ذکر شده کشورهای اطراف ایران، نمودی است از تلاش آنها برای کسب بیشترین منافع از وضعیت جدید جهان. راهی که دیجیکالا آغاز کرده یک مسئولیت اجتماعی مهم است و به توسعه اقتصاد دیجیتال، توسعه عدالت اجتماعی و توسعه اشتغال خواهد رسید.
خصوصا آنکه بیش از 50 درصد از واحدهای الکترونیکی فعال در کشور بین 1 تا 4 سال سابقه فعالیت داشته و نیاز به فضای اطمینان اقتصادی و اجتماعی و تسهیلگری بیش از پیش برای حضور و گسترش فعالیتشان حیاتی است. کسب وکارهایی که بیش از 90 درصد از آنها از محل سرمایه شخصی مردم پا گرفته اند درصورت انجام اقدامات سلبی - یا محدود شدن فضای مجازی- نه تنها به از دست رفتن اعتماد مردم بلکه به ورشکستگی اقتصادی بسیاری از کسب و کارها می انجامد. دلیل این رشد نیز قاعدتا به دلیل شیوع ویروس کرونا و توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه های جدید نظیر صنایع، محصولات (از جمله کالاهای سوپر مارکتی) و مشتریان(برای مثال میانسالان و سالمندان) بوده است.
او ایرانگرد و جهانگردی ایرانی است که خاطرات تصویری سفرهایش را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک میگذارد. شادی گنجی این روزها درباره فرهنگ و آدابورسوم اقوام ایرانی مطلب مینویسد و برای علاقهمندان به باستانشناسی دورههای آموزشی برگزار میکند. او در رشته شیمی تحصیل کرده و طبق گفته خودش، آرایشگری را از ویدئوهای آموزشی یوتیوبرها در یوتیوب آموخته است. توضیحات خیلی خوبی بودن در زمینه ی تجارت الکترونیک که امروزه بازده خوبی داشته است. همچنین با روند رشد این سکوها، مسائلی مانند مسئولیتهای حقوقی و اجتماعی این سکوها موضوعات جدیدی است که همکاری مشترک دولت و تیم اجرایی سکو را برای تنظیمگری منصفانه میطلبد و این مهم باید در مسیر درست خود پیش برود.
- {
- افزایش تعداد فروشندگان در یک پلتفرم واحد، انتخابهای بیشتری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. |}{
- او در ایران در رشته مهندسی عمران تحصیل کرد، اما بعدها به مدلینگ و عکاسی روی آورد. |}
- میتوان گفت یکی از دلایلی که باعث شده تجارت الکترونیک بر بستر شبکههای اجتماعی بیشتر رونق پیدا کند، گره خوردن زندگی مردم با این شبکههاست.
- استفاده از روش سرمایهگذاریهای شرکتی نظیر شتاب دهندهها، جمعسپاری مالی و سرمایهگذاری دولتی بهترتیب با سهم 3، 2 و 1 درصدی سایر روشهای جذب سرمایه هستند. {
- در نظرسنجیهایی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده، هر واحد تجارت الکترونیکی امکان انتخاب همزمان چند شبکه اجتماعی را دارا بوده است. |}
- او با سفرهایش قصد دارد تا ایران را به کشورهای دیگر بشناساند و البته برای مخاطبانش از سفرهایی که به کشورهای دیگر دارد تولید محتوا کند.
نگین این روزها در زمینه خانهداری، آشپزی، مد و زیبایی تولید محتوا میکند و درآمد او از راه تبلیغات به دست میآید. کسانی که با دنیای بلاگهای فارسی از همان روزهای ابتداییاش آشنایی دارند، علیرضا مجیدی را بهخوبی میشناسند. او که در اردیبهشتماه سال ۱۳۸۴ نوشتن در فضای مجازی را شروع کرد، از نسل طلایی وبلاگنویسان ایرانی محسوب میشود. علیرضا مجیدی که پزشکی خوانده است، در «یک پزشک» آخرین اخبار فناوری را مینویسد.
توصیهای که به دیجیکالا دارم این است که در سال جدید خودشان را برای شرایط رقابتی آماده کنند. برای عبور از این موانع، گزینههایی مانند رمزارزهای باثبات (Stablecoins)، توکنیزاسیون داراییها و ایجاد سیستمهای پرداخت غیروابسته به دلار مطرح شدهاند. با این حال، هیچیک از این راهکارها بدون پشتوانه حقوقی و حمایتهای چندجانبه بهتنهایی نمیتوانند به راهحلی عملی تبدیل شوند.
در اولویتگذاری ما این دو رکن اصلی باید تجربه بهتری در تعامل با دیجیکالا داشته باشند. تامینکنندگان و فروشندگان به عنوان همکار و شرکای تجاری، از مهمترین موتورهای محرک دیجیکالا هستند. در مسیری که در 17 سال گذشته طی کردیم، آموختیم هر چقدر گستره خلق ارزشها وسیعتر و فرصتها فراگیرتر باشد و تعداد ذینفعان بیشتر و متنوعتر باشد، رشدی ماناتر و معنادارتر به دست میآید.
- این گونه بلاگران ممکن است به تحقیقات و پژوهشهای جدید همکاری کنند و برای افزایش دانش و آگاهی مخاطبان خود تلاش کنند. {
- با این حال، نیروی محرک واقعی این تحول، در گرو زیرساختهای دیجیتالی است که تنها در صورت تحقق همکاریهای راهبردی و تعهد به استانداردهای مشترک میتوانند به شکوفایی برسند. |}
- او از طریق تبلیغ برندهایی مانند سیگما، ورونیک و شین در فضای مجازی کسب درآمد میکند. {
- – در پایان چه نکتهی دیگری در مورد دیجیکالا و آینده آن دارید؟ دیجیکالا دیگر فقط یک کسبوکار نیست. |}
- او در ۱۹سالگی وارد تیم ملی پرتاب وزنه جوانان بلاروس شد و در سال ۲۰۰۵ توانست نایب قهرمان مسابقات پرتاب وزنه باشگاههای اروپا شود. {
- او این روزها از طریق تبلیغات کسب درآمد میکند و سفیر برند لوازم آرایشی اینگلوت در ایران شده است. |}
در تجارت الکترونیکی نقش واسطه ها بسیارکم رنگ می شود و تولید کنندگان محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه می کنند که این امر موجب کاهش هزینه و افزایش سود می شود. در روش های سنتی فروش و بازاریابی امکان برقراری ارتباط میان تولیدکنندگان و تجار وجود ندارد. شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در عصر حاضر سازمان ها و شرکت ها با سرعت روز افزون در حال توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه های تجاری و بازرگانی هستند. تجارت الکترونیکی به عنوان نماد کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و تجارت و از آثار اقتصاد دانش محور است. امروزه تجارت الکترونیک از مهم ترین فرآیندهای جامعه اطلاعاتی است که با گسترش اینترنت در سطح بین المللی به سرعت توسعه یافته و به دلیل تسهیل در تجارت و توسعه رفاه اجتماعی، همواره در حال افزایش است و استفاده از آن در کشورهای در حال توسعه نهادینه شده است.
- این پدیده نه تنها به بهبود خدمات مالی و تجاری کمک میکند، بلکه بستر مناسبی برای رشد ایدههای خلاقانه و نوآورانه فراهم میآورد. {
- ما با شناسایی نقاط قوت و ضعفی که در سازمان وجود دارد به توسعهی سازمان کمک میکنیم و در این مسیر تسهیلگر هستیم تا استرتژیهای دقیقتری پیاده شود و نتایج آن به صورت آبشاری درون سازمان و شرکتهای تابعهی گروه سرریز شود. |}{
- داشتن یک تیم خوب در امر بلاگری به صورت اختیاری است و تیم میتواند تها بر روی کیفیت محتوا و افزایش دیده شدن تاثیر بگذارد. |}
- بدون رفع این چالشها، تحقق یک اکوسیستم یکپارچه و کارآمد تجاری امکانپذیر نخواهد بود.
- با تداوم این حمایتها ما امروز یکی از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که یک تیمملی اقتصاد دیجیتال با بازیکنانی شاخص در اکثر بخشها داریم. {
- در حال حاضر شبکه اینترنتی به توسعه کامل و فراگیر نرسیده، به این لحاظ در شبکه توزیع، شکل سنتی نیز حاکم است و واسطههای فیزیکی همچنان حضور دارند که از رابطه مستقیم آن ها با مصرف کننده نهایی ناشی می گردد. |}
تصاویر جذاب از غذاهای خوشمزه و ویدئوهای آموزش آشپزی به روشی خلاقانه هر کسی را وسوسه میکند تا آشپزی کند. ۸۴ درصد کسب و کارها از اینستاگرام برای تبلیغات و فروش استفاده میکنند و پس از آن واتساپ و تلگرام بیشترین محبوبیت را دارد. با بهره گیری از مدل های مختلف واسطه گری، بدون اینکه هزینه ای صرف راه اندازی سیستم فروش شود، می توان محصولات و خدمات را از طریق اینترنت به فروش رساند. با معرفی کالاها و خدمات در وبلاگ یا وب سایت می توان ارتباط نزدیک تری با مخاطبان و مشتریان برقرار کرد. داستان دیجیکالا و مردم ایران که یک سال کنار هم بودند؛ اغلب با لبخند و البته گاهی با چاشنی ناراحتی و عصبانیت. داستان بستههایی که به موقع نرسیدند، روایت کالاهایی که جابهجا ارسال شدند و ماجرای فروشندگانی را که بدقولی کردند در کنار تمام روزهای خوب و خوش به یاد خواهیم داشت.
علاوه بر این، محتوای تعاملی مانند ویدیوهای زنده، چالشها و نظرسنجیها میتواند باعث درگیر شدن فعال کاربران با برند شود و به وفاداری مشتریان بیفزاید. استفاده از هشتگهای مناسب و قابل دسترسی نیز کمک میکند تا محتوای تولیدشده به مخاطبان گستردهتری دست یابد. بلاگران زندگی روزمره به اشتراک گذاری جزئیات زندگی خود، تجربیات روزانه، مشکلات و لذتهای زندگی شخصی میپردازند. آنها معمولاً با صداقت و شفافیت در مورد زندگی شخصی خود نوشته یا ویدیوهایی تولید میکنند تا با مخاطبان خود ارتباط صمیمی برقرار کنند.
{- {
- مطابق آمارهایی که وجود دارند، سهم اقتصاد دیجیتال از GDP (تولید ناخالص داخلی) ایران حدود نصف متوسط جهانی است. |}{
- تجارت الکترونیکی به عنوان نماد کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و تجارت و از آثار اقتصاد دانش محور است. |}
- این امکانات باعث میشود برندها حضور پررنگتری در فضای دیجیتال داشته باشند و تجربه بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنند.
- قطعاً این موضوع رقیب بیشتر هم برای دیجیکالا ایجاد میکند اما باوری در دیجیکالا وجود دارد که میگوید ما خودمان باید خودمان را به چالش بکشیم، قبل از آن که تغییرات از بیرون به ما تحمیل شود.
- چرا که تیم ما با تجربه چندین ساله ایی که در این زمینه دارد می تواند بهترین بازدهی را با هرینه مناسب انجام دهد. {
- این اهمیت رو به رشد باعث شده است که کسبوکارها نیازمند بهینهسازی استراتژیهای خود برای جذب مخاطبان بیشتر و ارتقای درآمد باشند. |}
سهم خرده فروشی آنلاین ایران در حدود ۴ درصد است که فاصله معناداری با چین، بریتانیا، ترکیه و دیگر کشورها دارد. فردای اقتصاد - مهمترین چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران در نشست تخصصی فردای اقتصاد با حضور متخصصان و کارشناسان و مدیران مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران در نشست تخصصی فردای اقتصاد با حضور متخصصان و کارشناسان این صنعت مورد بررسی قرار گرفت. از یک سو، گسترش فرهنگ کارآفرینی و حمایتهای دولتی از استارتاپها، به رشد و توسعه این کسبوکارها کمک کرده است. رسانه تریبون اقتصاد در این زمینه تحلیلهای دقیقی ارائه میدهد که نشاندهنده اهمیت این حمایتها در موفقیت استارتاپها است.
بنابراین، برای این که از رقبای خود پیشی بگیرید، باید تحلیل رسانه های اجتماعی برندهای رقیب را انجام دهید و زمینه های کلیدی رشد و توسعه را شناسایی کنید. اینفلوئنسرها می توانند به شما کمک کنند به مخاطبان مختلف دسترسی پیدا کنید که لزوماً گسترده نیستند، اما در صنعت و نوع محصولات شما محدودتر هستند، که یک برد بزرگ برای هر برندی است. از سوی دیگر، چالشهای متعددی نیز وجود دارد که استارتاپها باید با آنها مقابله کنند.
این سایت