تفاوت ریمپ و تیونینگ2024-01-17

ریمپ خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟

با کمک این دستگاه، می توان تغییرات لحظه ای توان و نسبت سوخت به هوا (AFR) را برای تنظیم دقیق تر و دستیابی به مناسب ترین میزان توان موتور مشاهده کرد. ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینه‌های سنگین است. تصور کنید گروهی از خودروهای هات رود در سال ۱۹۳۸ در دریاچه نمک بونویل جمع شده‌اند تا به رقابت بپردازند. در این میان فردی بلندگو به دست می‌گوید روزی فرا خواهد رسید که شما خواهید توانست سیمی را به خودرو وصل کرده و با دستگاهی شبیه ماشین‌های تایپ، ۱۰ تا ۵۰ درصد بر قدرت خودروی خود بیفزایید! حاضران او را مسخره می‌کنند و هیچ‌کسی نمی‌داند که تیونینگ ECU پیشرانه در آینده به واقعیت خواهد پیوست. حقیقتاً ما با یک هنر مهندسی روبرو هستیم که با هزینه‌ای مناسب در دسترس مالکان است.

چگونه از خودروی خود در برابر سرقت محافظت کنیم؟ نکات کاربردی

ایسیو – ecu – مانند هر کامپیوتر دیگری، دارای یک مپ یا برنامه نرم افزاری مخصوص است. اطلاعات تعریف شده در نقشه ایسیو، اساس کنترل دیگر بخش های خودرو و مخصوصا موتور است. یعنی ایسیو بر اساس نقشه ای که در آن تعریف شده است، عملکردهای مختلف را فرماندهی می کند. برنامه ایسیو را سازندگان خودرو قبل از عرضه آن به بازار طراحی و تنظیم می کنند. مهندسان بیشتری روی ECU تمرکز کردند و در دهه ۹۰ میلادی پیشرفت‌ها به نقطه‌ای رسید که ECU می‌توانست هر خطای خودرو را تشخیص دهد.

از طرفی اگر همیشه بنزین سوپر در خودرو بریزید، خیلی از مشکلات هم پیش نمی آید. تعهد ما به رضایت مشتریان باعث شده است که قیمت انواع ریمپ را به شکلی شفاف و منطقی تعیین کنیم. ما باور داریم که ایجاد اعتماد و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان از هر چیز دیگری مهم‌تر است. به همین دلیل، وجدان کاری در سهیل تیونینگ اولویت بالایی دارد و همواره سعی می‌کنیم بهترین خدمات را با مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه دهیم. وسایل نقلیه امروزی یک رایانه کوچک به نام ECU دارند که وظیفه کارکرد موتور را بر عهده دارد. ریمپ ای سی یو خودرو (Remap ECU) به تنظیمات نرم افزاری گفته می‌شود که جای کامپیوتر را در خودرو می‌گیرد.

این دستگاه به تیونر کمک می کند تا بهترین تنظیمات را در ایسیو ایجاد کند و حداکثر بهینه سازی و هماهنگی در موتور خودرو برقرار شود. به فرآیند تغییر و بهینه‌سازی نقشه‌های ECU (واحد کنترل موتور) خودرو گفته می‌شود. در این فرآیند، پارامترهای مختلفی از جمله سوخت، زمان‌بندی احتراق، گشتاور و توان موتور تغییر می‌کند تا عملکرد خودرو بهبود یابد. ریمپ به طور کلی برای افزایش توان، کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان و گاهی اوقات برای اهداف خاص مانند مسابقات استفاده می‌شود. ریمپ نه تنها به اصلاح عملکرد خودرو کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راندمان سوخت را بهبود بخشد و تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند.

امروزه، ما این فرآیندها را از طریق پورت دیاگ یا OBD به طور بسیار ایمن تر و کارآمد تر با استفاده از پتانسیل نرم افزاری ECU انجام میدهیم. ریمپ به معنی اعمال تنظیمات جدید در کامپیوتر خودرو برای رفع نواقص و ایرادات نرم افزاری در آن است. گاهی اوقات ریمپ ایسیو کلی است و گاهی هم تنها اصلاح یک یا چند پارامتر خاص در آن است. بنابراین ریمپ به عنوان اعمال تغییرات نرم افزاری، بخشی از فرایند تیونینگ محسوب می شود. ریمپ استاندارد یکی از رایج‌ترین نوع ریمپ است که معمولاً بدون تغییرات سخت‌افزاری انجام می‌شود.

فرایند تیونینگ پیشرانه با تنظیم پارامترهای ECU را می‌توان یک هنر واقعی دانست چراکه ساده نیست و تبحر بالایی می‌طلبد. ریمپ یکی از فناوری‌های پیشرفته در حوزه خودرو است که با هدف بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت، استفاده از توان موتور را بهینه می‌کند. در این مقاله، به بررسی رابطه ریمپ و معاینه فنی، مزایا و جزئیات مرتبط می‌پردازیم. ریمپ استیج‌سوم برای خودروهایی است که قصد دارند به سطح حرفه‌ای و مسابقه‌ای برسند. این نوع ریمپ نیازمند تغییرات عمده در موتور است و معمولاً برای خودروهای توربوشارژ و پرقدرت استفاده می‌شود. در این فرآیند، بهینه‌سازی نرم‌افزاری به همراه ارتقاء بخش‌های مختلف موتور شامل توربوشارژ، انژکتورها و سیستم خنک‌کنندگی انجام می‌شود.

واژه چیپ به بردهای الکترونیکی گفته می شود و هر نوع بردی را در بر می گیرد اما چیپ تیونینگ در حوزه بردهایی با قابلیت برنامه ریزی می باشد، یعنی هر نوع بردی که بتوان آن را برنامه ریزی نمود و یا برنامه ریزی آن را تغییر داد. تمامی انواع یونیت های قابل برنامه ریزی مانند TCU (برد گيربکس اتومات)، ECU (برد الکترونيکی کنترل مرکزی)، ABS (برد الکترونيکی ترمز) زیر مجموعه ای از چيپ تيونينگ است. به طور مثال، زمانی که ایسیو برای رعایت استانداردهای آلایندگی کالیبره شده است، دچار کندی و ضعف شدید در شتابگیری می شود، زیرا ایسیو اجازه افزایش شتاب را به خودرو نمی دهد. یا مثلا اگر خودرویی بر اساس آب و هوای منطقه سردی مثل کشور چین برنامه ریزی شده باشد، در شهرهای کشور ایران که اغلب آب و هوای گرم دارند، دچار مشکلاتی می شود. با پیشرفته شدن خودروها و ارتقای تکنولوژی در ساخت آنها و همچنین استفاده از برنامه های هوشمند برای کنترل و مدیریت موتور، موضوعات مختلفی در دنیای خودروها به وجود آمد. ایسیو – ECU – ریمپ – remap – از اصلی ترین موضوعات مربوط به کیفیت کارکرد موتور خودرو است که جزئیات مربوط به عملکردهای متفاوت موتور و خودرو را تحت کنترل دارد.

انجام ریمپ کردن بدون درنظر گرفتن مشخصات تولید کننده ممکن است به از دست رفتن گارانتی منتهی شود. ریمپ کردن می‌تواند راهی مؤثر برای بهبود عملکرد و افزایش لذت رانندگی از خودرو شما باشد. با این حال، قبل از انجام ریمپ، باید مزایا و معایب آن را به طور کامل در نظر بگیرید و از یک تیونر معتبر و متخصص استفاده کنید. به طوری که شاهد افزایش چابکی و شتاب‌گیری سریع‌تر، کاهش چشمگیر مصرف سوخت و تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر خواهید بود. همچنین، در نظر داشته باشید که تغییرات در تنظیمات موتور ممکن است نیاز به تعدادی تست و تنظیم مجدد داشته باشد تا به بهترین عملکرد برسد. اما به طور کلی شاهد 10 تا 15 درصد افزایش در قدرت موتور (HP) و گشتاور (Torque) و 10 تا 15 درصد افزایش در شتاب خودرو بدون تعویض و افزودن هیچ قطعه فیزیکی مشاهده کرد.

به این دلیل که این اعداد برای موتورها، عدد به دست آمده در سر فلایویل می باشد (فلایویل یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت است که در ابتدای مسیر انتقال قدرت قرار دارد). انتقال قدرت از فلایویل تا وقتی که به سر چرخ برسد و خود را نمایان کند، مقداری اتلاف دارد و کاهش می یابد. داینو دستگاهی است که توان خودرو را در سر چرخ اندازه می گیرد و میزان واقعی آن را نمایان می سازد. برای خودروهای خارجی، ریمپ معمولاً به‌صورت استانداردتر انجام می‌شود، اما نیاز به توجه به جزئیات مخصوص هر مدل خودرو وجود دارد. خودروهای خارجی معمولاً سیستم‌های پیشرفته‌تری دارند که ممکن است در برخی موارد به تنظیمات پیچیده‌تری نیاز داشته باشند.

این تنظیمات سفارشی موجب افزایش شتاب خودرو، بهبود واکنش به پدال گاز و ایجاد حس رانندگی سریع‌تر و قوی‌تر می‌شود. این فرآیند به تغییر تنظیمات نرم‌افزاری موتور (ECU یا Electronic Control Unit) خودرو به منظور بهبود عملکرد، کارایی، و مصرف سوخت می‌پردازد. همانطور که قبلا ذکر شد، ایسیو خودرو یک کامپیوتر داخلی (On-board) است و مانند هر کامپیوتر دیگری امکان برنامه ریزی مجدد و تغییر در نرم افزار را دارد.ما از فایل ‏دامپ (اطلاعات ایسیو) خودرو شما یک کپی ‏(Backup)‏ ایمن داریم و هر زمان که اراده کنید می توان خودرو را به حالت استاندارد کارخانه برگرداند. در چیپ تیونینگ خودرو امکان خطای انسانی وجود دارد به طور امسال امکان دارد در هنگام چیپ خودرو قطعات به خوبی در جای خود قرار نگیرند و یا در اثر شوک و حتی ضربه کارایی خود را از دست بدهند.اما در ریمپ خودرو تمامی کار ها با استفاده از سیستم و به صورت مجازی است به همین دلیل خطای انسانی در آن بسیار بسیار کاهش میابد. در کشور ما، یکی از مشکلات اصلی خودروها ناک زدن موتور به دلیل پایین بودن عدد اکتان بنزین است. عدد اکتان پایین باعث می‌شود سوخت به‌طور کامل نسوزد و فشار غیرضروری بر موتور وارد شود.

بررسی دلایل رایج روشن شدن چراغ چک خودرو و راه‌های رفع آن

در این روش معمولا حافظه فلش ایسیو از روی برد جدا شده و روی پایه زیف مجددا برنامه ریزی می شود. برای مشاهده نمونه کارها و کسب اطلاعات بیشتر، به کانال آپارات سهیل تیونینگ مراجعه کرده و پروژه‌های ما را بررسی کنید. تندر 90 به دلیل موتور K4M و طراحی صنعتی باکیفیت، با ریمپ می‌تواند عملکرد بهتری ارائه دهد. با وجود موتور کوچک پراید، ریمپ می‌تواند عملکرد قابل‌توجهی به این خودرو اضافه کند. لطفا این لینک “توجه اقتصادی ریمپ” را مطالعه فرمایید تا متوجه شوید ریمپ ایسیو چگونه باعث میلیون ها تومان صرفه جویی می شود در هزینه های شما می شود. این روز ها موتور تقریباً همه اتومبیل ها , کامیون های سبک و سنگین اعم از بنزین سوز , دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها , قایق ها و … دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا engine control unit (ECU) هستند.

هزینه و اجرت تعمیرات رنو مگان – 1403

این فرآیندها به افراد کمک می‌کنند تا خودروهای خود را بهینه‌تر و مطابق با نیازها و سلایق شخصی تنظیم کنند. در این مقاله، به معرفی انواع ریمپ و تیونینگ خودرو پرداخته و مزایا و معایب هر کدام بررسی می‌شود. در صورت اقدام به ریمپ ایسیو که تغییرات بسیار مثبتی در موتور خودرو ایجاد می کند، نمایندگی های خودرو و نیز معاینه فنی ها به هیچ عنوان قادر به تشخیص آن نخواهند بود. اما چیپ تیونینگ با باز شدن ایسیو و تغییر و تعویض در تراشه ها و بردها همراه است و قابل شناسایی می باشد. همان طور که در بالا هم متوجه شدید، ریمپ ایسیو بخشی از چیپ تیونینگ است اما تفاوت هایی با آن دارد.

آیا شما خودروهایی با سوخت گاز مایع (LPG) را ریمپ می کنید؟

ایسیو این وظایف را با کمک سنسورهایی که در بخش های مختلف تعبیه شده اند و وضعیت هر قطعه را در هر لحظه به ایسیو مخابره می کنند، انجام می دهد. به همین دلیل، سنسورها و اطلاعات آنها، بازوهای راهبردی ایسیو محسوب می شوند. سپس بر اساس تمام این داده ها، دستورات لازم برای ادامه کارکرد موتور و خودرو صادر می شود. مثلا خودروی 206 با موتور Tu5، در معرفی های رسمی کمپانی سازنده، حدودا 108 اسب بخار توان دارد. البته اصلاحاتی در موتورهای مختلف داده شده است تا این اتلاف انرژی کاهش یابد اما باز هم در نهایت، شاهد این اختلاف در خودروها هستیم.

ریمپ و تیونینگ خودرو های ایرانی

BitBox – یک باکس نرم افزاری پیشرفهت است که امکان شناسایی ، خواندن و نوشتن واحدهای کنترل حافظه داخلی فلش را برای اهداف مختلف فراهم می کند. نرم افزار با ECU از طریق شبکه های پیشرفته CAN و K-line با استفاده از آداپتورهای J2534 Pass-thru یا اترنت (Ethernet) برای رد و بدل داده ارتباط برقرار می کند. بنابراین با انجام ریمپ توسط دستگاه های فوق ممکن است نرم افزار خودرو در مواردی تخریب شود، کد سوییچ خودرو به اصطلاح پریده شود و یا خودرو دیگر روشن نشود بنابراین به هیچ وجه نباید روی ریمپ با دستگاه های فیک و غیر اصلی فوق ریسک کرد. کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی همواره افتخار ارائه خدمات نوین و پیشرو را به شما داشته است. گفتیم که ایسیو دارای یک نقشه و برنامه است و بر اساس آن تنظیمات را اجرا می کند. پس اگر این مپ دارای ایراداتی باشد و یا به صورتی تنظیم شده باشد که بالاترین راندمان را ایجاد نکند، نیاز به ریمپ REMAP دارد.

قبل از اقدام به ریمپ خودرو، مهم است که برخی نکات را مد نظر قرار دهید تا از بهترین نتیجه بهره‌مند شوید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. ریمپ موتور به فرآیند بازنویسی نرم‌افزار کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) اطلاق می‌شود که باعث بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور می‌شود. ریمپ با تغییر تنظیمات واحد کنترل موتور (ECU) انجام می‌شود که موجب بهینه‌سازی عملکرد موتور می‌شود. نتیجه این تغییرات، شتاب بهتر، واکنش نرم‌تر به پدال گاز و به طور کلی تجربه رانندگی بهتری خواهد بود. چه در حال سبقت گرفتن از یک خودرو دیگر باشید یا در ترافیک شهری حرکت کنید، ریمپ باعث می‌شود خودروی شما سریع‌تر و قوی‌تر واکنش نشان دهد و شما تجربه‌ای راحت‌تر و هیجان‌انگیزتر از رانندگی داشته باشید. در واقع در چیپ تیونینگ یا چیپینگ (Chipping) قطعاتی نیز به ای سی یو اضافه می شوند.امروزه فرآیند چیپینگ یا چیپ تیونینگ به واقع دیگر استفاده نمی شود اما هنوز هم گاهی دو واژه ریمپ و چیپ تیونینگ به جای یکدیگر به کار می روند.

باید از مقررات محلی خود اطلاع داشته باشید و در صورت نیاز مجوزهای لازم را تهیه کنید. در هر صورت، اگر قصد انجام ریمپ کردن را دارید، بهتر است این کار را توسط تکنسین‌های متخصص و با استفاده از تجهیزات معتبر و مطابق با قوانین و مقررات مربوطه انجام دهید. لطفا قبل از مطالعه این قسمت بخش چرا ” کمپانی سازنده خودرو را ریمپ نکرده است؟ ” را مطالعه فرمایید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از بخش مقالات سایت آلفا تیونینگ دیدن کنید یا به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

{

نحوه کارشناسی خودرو چگونه است؟

|}

بله، قیمت انواع ریمپ به مدل خودرو، حجم موتور، و پیچیدگی تنظیمات بستگی دارد. خودروهای لوکس یا آن‌هایی که از ECU پیشرفته‌تری برخوردارند، به دلیل نیاز به تخصص بیشتر و ابزارهای خاص، هزینه بالاتری برای ریمپ دارند. بله، با بهینه‌سازی تنظیمات موتور، مصرف سوخت خودرو ممکن است کاهش یابد و هزینه سوخت را کاهش دهد. هدف ما بیشترین نیرو نیست بلکه هدف ما تنظیم ایمن است و از هرگونه زمینه پیشرفت ممکن استفاده می کنیم. کلیه تغییراتی که روی ecu شما انجام می شود بارها و بارها روی دستگاه داینو تست شده است.

در این صورت، ریمپ کاملا خطرناک است و خودرو و موتور آن را دچار خسارت و مشکلات فراوانی می کند. متاسفانه بعضی از آنها حتی با هزینه های بسیار برای رفع مشکلات ایجاد شده، باز هم قابل جبران نخواهد بود. با این حال، در صورتی که نیاز به تنظیمات اضافی باشد، تکنسین‌های ما به شما اطلاع می‌دهند. ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ابزارهای پیشرفته و تیمی مجرب، خدماتی ارائه دهیم که علاوه بر داشتن کیفیت بالا، برای مشتریان با بودجه‌های مختلف قابل دسترسی باشد. همچنین، ریمپ اقتصادی یکی از خدمات محبوب ما است که به‌ویژه برای کسانی که به دنبال یک گزینه مقرون‌به‌صرفه هستند طراحی شده است.

بنابراین، ریمپ سفارشی نه تنها تجربه رانندگی شما را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت در درازمدت نیز منجر شود. بنابراین هنگامی که مالک می داند وسیله نقلیه برای چه هدفی مورد استفاده قرار می گیرد، ما می توانیم تغییرات را بر حسب نیاز ایشان تغییر بدهیم. البته همیشه نیاز نیست که مشتری بداند دقیقا چه چیزی میخواهد، ما راهکارهای خود در تمام زمینه هایی که منجر به بهبود و ارتقای خودرو شما میشود را ارائه می دهیم و شما بر حسب نیاز تصمیم می گیرید. از سوی دیگر با اعمال قوانین سختگیرانه مصرف سوخت و استاندارد های آلایندگی روی وسایل نقلیه، ‏ایسیو به ناچار توان موتور را محدود می کند، دنده ها را تا حد امکان سبک و تاخیر دریچه گاز را افزایش می دهد تا مصرف سوخت و ‏آلایندگی کاهش یابد زیرا مصرف سوخت و آلایندگی بالاتر برابر است با افزایش مالیات بر قیمت خودرو و بالطبع بالا رفتن هزینه تولید. در چیپ تیونینگ تعدادی از قطعات فیزیکی خودرو که معمولا چیپ ها و یا تراشه ها هستند به برد خودرو اضافه میشوند ولی در ریمپ خودرو تغییراتی که ایجاد میشود نرم افزاری است.در چیپ تیونینگ نیاز به باز شدن کامپیوتر خودرو است ولی برای ریمپ کردن خودرو نیاز به باز شدن هیچ قطعه ای نیست.

{

افزایش طول عمر موتور:

|}

به این ترتیب، ریمپ می‌تواند رانندگی شما را به تجربه‌ای اقتصادی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر تبدیل کند. چگونه؟ از طریق تغییر یا اضافه کردن قطعاتی مانند چیپ ها IC ها و یا تراشه ها. برای خودروهای قبل از سال 2000 میلادی برای تنظیم و دستکاری ایسیو خودرو شما باید به طور فیزیکی مرکز کنترل الکترونیکی خودرو یا همان کامپیوتر خودرو را باز کرده و بعد از باز کردن چیپ اصلی آن را تنظیم و کالیبراسیون مجدد کرده و سپس دوباره در جای خود قرار می دادید. این عمل عمدتا با لحیم کاری انجام میشد و در این روش معمولا خطاهای انسانی دخیل بودند که موجب بروز ایرادات متعددی در آینده میشد. آن‌ها ECU تمامی خودروهای خود را قبل از فروش تنظیم می‌کنند و بنابراین می‌دانند که کدام نوع تنظیمات بهتر خواهد بود. در اکثر موارد، خودروسازان به گونه‌ای ECU را برنامه‌ریزی می‌کنند که ترکیبی از راندمان مطلوب، قابلیت اطمینان و دوام بالای قطعات وجود داشته باشد.

اگر قصد انجام ریمپ خودرو داخلی را دارید، باید بدانید که خودروهای ایرانی معمولاً دارای ECUهای ساده‌تری هستند و ممکن است نیاز به تنظیمات دقیق‌تری داشته باشند. به همین دلیل، انتخاب یک متخصص با تجربه در زمینه ریمپ خودرو داخلی ضروری است. ریمپ کردن از طریق پروگرامینگ با استفاده از نرم‌افزار‌های خاص تنظیمات ECU را تغییر می‌دهد، در حالی که نصب ماژول‌های ریمپ کننده از ماژول‌های اضافی استفاده می‌کند که به تغییر تنظیمات زمان واقعی ECU کمک می‌کنند. اگر خودروی جدید خریداری کرده‌اید و به بهبود عملکرد و کارایی آن علاقه دارید، ریمپ کردن ممکن است مفید باشد. اما در انجام ریمپ کردن بر روی خودروی جدید، به دقت مقررات و توصیه‌های تولید کننده و گارانتی را رعایت کنید.

در آن سال ها افراد نمی توانستند برنامه ایسیو را بخوانند چرا که پروگرمری برای این کار وجود نداشت. بنابراین تیونرهای محترم در آن سال ها اقدام به تعویض IC آی سی در ایسیو می کردند و آن جا بود که چیپ تیونینگ شکل گرفت که به معنای استفاده از تراشه (IC) می بوده است. به طور کلی تمام خودروهای ایرانی، چینی و خارجی شامل خودروهای ژاپنی، کره ای، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و آمریکایی توسط ما قابلیت ریمپ و چیپ تیونینگ دارند. ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو، یک قطعه هوشمند است که تمام عملکرد مربوط به موتور و قطعات وابسته به آن را تحت کنترل و فرمان خود دارد. اگر موتور خودرو را قلب آن بدانیم، قطعا ایسیو، مرکز فرماندهی خودرو است و مغز متفکر آن محسوب می شود. در بسیاری از موارد، حتی خودروهایی که به دلیل آلایندگی مردود شده‌اند، با انجام ریمپ موفق به دریافت گواهی معاینه فنی می‌شوند.

ریمپ به معنای تغییر در تنظیمات اصلی موتور برای افزایش قدرت، شتاب و بهبود راندمان است که بدون نیاز به تغییرات سخت‌افزاری پیچیده انجام می‌شود. ریمپ کردن باعث بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و گشتاور، و حتی کاهش آلایندگی خودرو می‌شود. برای خودروهای ایرانی که معمولاً با مشکلاتی نظیر تنظیمات ضعیف ECU یا سوخت باکیفیت پایین روبه‌رو هستند، ریمپ می‌تواند تغییری قابل‌توجه ایجاد کند. این فرایند نه تنها هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهد بلکه رانندگی را ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. هدف از ریمپ ایسیو و تیونینگ خودروها این است که بالاترین قدرت موتور ایجاد شود. اما در عین حال مهم است که تمام تغییرات و تنظیمات برای موتور و خودرو، ایمن باشد و مصرف سوخت نیز کاهش یابد.

برای مشاهده ویدیوهای آموزشی و نمونه کارهای حرفه‌ای، به صفحه آپارات سهیل تیونینگ مراجعه کنید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره تأثیر ریمپ بر انواع خودروها دریافت کنید. تغییرات در تنظیمات موتور می‌توانند از تغییرات کوچک تا تغییرات بزرگ شامل توان موتور، گشتاور، سرعت حداکثر، و پاسخ‌گویی موتور باشند. بیشتر خودروها قابلیت ریمپ کردن دارند، اما توانایی انجام این کار ممکن است بسته به مدل، سال تولید، و سیستم‌های موجود در خودرو متفاوت باشد. این کار توسط دستگاه های تخصصی انجام میشود و با دیاگ متفاوت است  در مرکز تیونینگ دکتر ریمپ انجام میشود. برای خودروهای قبل از سال 2000 میلادی چیپینگ یا چیپ تیونینگ برای ارتقا عملکرد و بهره وری بسیار متداول بود.

در این روش با اتصال پروگرامر به فیش OBD  (پورت دیاگ) اقدام به برنامه ریزی ایسیو می شود. این خودرو با موتور دوگانه‌سوز خود، در حالت گاز معمولاً توان کمتری ارائه می‌دهد. بله، ریمپ کردن می‌تواند توان و گشتاور موتور را بهبود بخشد و عملکرد خودرو را بهبود بدهد. برای اطلاع بیشتر درباره قیمت ریمپ اقتصادی برای مدل خودرو خود می توانید با ارسال فرم درخواست سفارش از خدمت مشاوره رایگان ما بهره ببرید یا از طریق این لینک با ما تماس حاصل فرمایید. قیمت ریمپ اول هر ماه تنظیم میشود و ممکن است دچار تغییر بشود برای اطلاع دقیق تر با ما تماس بگیرید یا از صفحه ثبت سفارش فرم را کامل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ریمپ توسط متخصصان تیونینگ با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص و دستگاه‌های دیاگ انجام می‌شود. در این فرآیند، ابتدا اطلاعات ECU خودرو از طریق پورت OBD خوانده می‌شود و سپس تغییرات لازم بر روی این اطلاعات اعمال می‌شود. پس از انجام تغییرات، اطلاعات جدید به ECU بارگذاری شده و تنظیمات موتور به‌روزرسانی می‌شود. چیپ تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل , پیشرفت کرده و روش ها ساده تر , سریع تر , ارزان تر و مطمئن تر شده که اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد. چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است.

رانا به دلیل موتور TU5 و طراحی مناسب، با ریمپ می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. ریمپ کردن ماشین (Remapping) یکی از عبارات پرکاربرد در دنیای خودروها و اتومبیل‌رانی می‌باشد. قیمت ریمپ بستگی به ماشین و میزان تقویت دارد و از 100 تا 500 هزار تومان متفاوت است. معمولا موتورهای استیج 2 برای مسابقات درگ و شتاب حمع می شوند و به همین دلیل در دور موتورهای بالاتری ستاپ می شوند و کات آف این موتورها گاها تا 8000 دور بر دقیقه تنظیم می گردد. به دلیل استفاده از میل لیفت بالا این قبیل خودروها خیلی استفاده شهری ندارند.

با این کار شما به راحتی می‌توانید قدرت بی ام و M3 را به حدود ۶۰۰ اسب بخار برسانید. در ریمپ ایسیو می توان فایل پشتیبان از برنامه های ایسیو ایجاد کرد که هر زمان لازم بود؛ آن را به تنظیمات کارخانه برگرداند اما در چیپ تیونینگ چنین امکانی وجود ندارد. ریمپ فقط در ایسیو صورت می گیرد و برای تغییر در برنامه های ایسیو می باشد اما چیپ تیونینگ برای تقویت و ارتقای تمامی بردهای قابل برنامه ریزی در خودرو می باشد. سازندگان خودرو، بر اساس قوانین و همچنین شرایط جغرافیایی و… ، برنامه ریزی ایسیو را تنظیم می کنند. اگر هنگام توقف خودرو در پشت چراغ‌قرمز، نسبت سوخت در مخلوط خیلی بیشتر باشد خودرو نه تنها سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد بلکه آلایندگی آن نیز افزایش خواهد یافت و در درازمدت احتمالاً پیشرانه نیز آسیب خواهد دید. از طرف دیگر اگر نسبت هوا در مخلوط موردبحث زیادتر باشد عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت.

Contact Us
در ارومیه کجاست؟
Email: acrotic.info@gmail.com
Phone: 09145622900
iran
, , iran
{

چند نوع ریمپ داریم-فرق چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو

|}

علاوه بر این، به دلیل بهینه‌سازی دما و کاهش استهلاک، خودرو عملکردی پایدارتر و طول عمر بیشتری خواهد داشت. برای رانندگانی که به دنبال کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش عمر خودرو هستند، ریمپ ECU یک راهکار مقرون‌به‌صرفه و مؤثر به شمار می‌آید. این فرآیند نه تنها باعث بهبود کارایی خودرو می‌شود بلکه به‌طور قابل توجهی هزینه‌های طولانی‌مدت مربوط به تعمیرات و تعویض قطعات را کاهش می‌دهد. بسیار خب، اکنون متوجه شدیم هر دو فرآیندهای ریمپینگ (Remapping) و چیپینگ (Chipping) عملکرد بهتر موتور و کارایی بهتر آن را به ارمغان می آورند. ریمپ ECU (واحد کنترل موتور) کارآمد ترین و امن ترین راه برای تنظیم و کالیبراسیون موتور در حال حاضر است و روی وسایل نقلیه ای که از سال 2000 میلادی و بعد از آن تولید شدند انجام میشود.

  • جترونیک از سرعت پیشرانه و تراکم هوای منیفولد ورودی برای تخمین جریان هوای ورودی و تزریق سوخت بر همان اساس استفاده می‌کرد.
  • {
  • البته همچنان برای خودروهایی با ایسیو های قدیمی مانند پارس ELX و زانتیا 1800 (ایسیو بوش MP7.3) و زانتیا 2000 (ایسیو بوش MP5.2) تنها راه ریمپ، استفاده از روش چیپ تیونینگ می باشد.
  • |}{
  • حاضران او را مسخره می‌کنند و هیچ‌کسی نمی‌داند که تیونینگ ECU پیشرانه در آینده به واقعیت خواهد پیوست.
  • |}
  • ریمپ یکی از فناوری‌های پیشرفته در حوزه خودرو است که با هدف بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت، استفاده از توان موتور را بهینه می‌کند.
  • یکی از مزایای برجسته ریمپ ECU، توانایی آزادسازی پتانسیل کامل موتور خودرو است که به طور قابل توجهی قدرت و شتاب آن را افزایش می‌دهد.
  • {
  • این فرآیند، با تنظیم دقیق پارامترهای موتور، به افزایش توان، کاهش مصرف سوخت، و بهبود تجربه رانندگی کمک می‌کند.
  • |}

در نتیجه، با ریمپ مخصوص خودروهای ایرانی، شما می‌توانید از تمامی پتانسیل‌های خودروی خود بهره‌برداری کنید و تجربه‌ای منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده از رانندگی داشته باشید. این افزایش قدرت فقط به معنای سرعت بیشتر نیست، بلکه تجربه رانندگی شما را به یک سطح جدید از پویایی و چابکی می‌برد. ریمپ باعث می‌شود تا با افزایش شتاب و دسترسی به سرعت‌های بالاتر به راحتی از موانع عبور کنید و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر داشته باشید. با درک عمیق‌تر از این فرآیند و استفاده معقولانه از آن، می‌توانید از بهترین تجربه رانندگی خود بهره‌برده و خودروی خود را به عملکرد مطلوبی دست یابند. امروزه که می توان به کمک پروگرمر های خاص و حرفه ای ایسیو را بخوانیم دیگر از روش تعویض آی سی استفاده نمی شود و فقط برنامه ایسیو تغییر می کند که به این کار ریمپ ( Remap) می گویند.

نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی , مانند سیستم های مکش هوا و سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد .و با استفاده از چیپ تیونینگ  مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود. ریمپ و تیونینگ خودرو ابزارهای قدرتمندی برای بهبود عملکرد و ظاهر خودرو هستند. با این حال، این تغییرات باید با دقت و آگاهی انجام شوند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. با انتخاب صحیح نوع ریمپ یا تیونینگ و استفاده از خدمات حرفه‌ای، می‌توانید خودرویی داشته باشید که به بهترین نحو نیازهای شما را برآورده کند. اگر مالک خودرو، صرفا استفاده شهری و معمولی از خودرو داشته باشد، معمولا المان های اصلی برنامه (جداول سوخت) دست نمی خورد. برای مثال برای یک خودروی پارس Tu5 ، در پکیج ریمپ استاندارد، حساسیت دریچه گاز ، آوانس دریچه گاز (به میزان نهایتا 3 درجه) و دمای آب مورد اصلاح قرار می گیرد و مقدار کات آف نیز در حد 300 الی 500 دور افزایش می یابد.

{

نکات مهم پیش از ریمپ خودرو

|}

در سال ۱۹۹۶ نیز نصب سیستم تشخیص خطای فابریک استاندارد شده OBD-II در تمامی خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا الزامی شد. امروزه اکثر خودروهای جدید از سنسورهای مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها و ارسال آن‌ها به ECU استفاده می‌کنند. این قطعه مهم بی‌وقفه وضعیت خودرو را بررسی نموده و تنظیمات بهینه را برای عملکرد خوب خودرو اعمال می‌کند. با وجود تکنولوژی‌های جدید همچون سیستم‌های کمک‌راننده و حتی خودران، ECU بازهم تکامل یافته و پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری شده است. به لطف تکنولوژی مدرن این قطعه، شرکت‌های تیونینگ نیز فرصت بهبود پرفورمنس خودرو را پیدا کرده‌اند.

از این رو هرگز نباید خودتان به طور شخصی اقدام به این کار کرده یا برای تغییر نرم افزار به سراغ افراد یا مراکز تایید نشده بروید. مسئولیت تنظیم تغییرات وسایل نقلیه را بر عهده گرفته است، چگونه این تنظیمات را بر روی خودرو اعمال می کند. در این روش برنامه ریزی یا پروگرام کردن ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد. در مورد زانتیا ۲۰۰۰ با ایسیو بوش MP5.2 می بایست حافظه فلش این ایسیو با مدل دیگری که قابل برنامه ریزی است تعویض گردد. زمان مورد نیاز برای ریمپ کردن بسته به پیچیدگی فرآیند و تغییرات مورد نظر متغیر است.

{

تفاوت ریمپ و تیونینگ

|}

البته برنامه‌ریزی ECU خودروها برای برخی بازارها متفاوت از کشورهای دیگر خواهد بود که دلیل آن نیز قوانین متنوع کشورها برای آلایندگی، مصرف سوخت و… است؛ اما دقت کنید که خودروسازان تقریباً کف تنظیمات را برای خودروها اعمال می‌کنند. در سال ۱۹۶۷ و یک دهه پس از معرفی سیستم الکتروژکتور EFI بندکیس، بوش از جانشین آن با نام دی جترونیک رونمایی کرد. جترونیک از سرعت پیشرانه و تراکم هوای منیفولد ورودی برای تخمین جریان هوای ورودی و تزریق سوخت بر همان اساس استفاده می‌کرد. فولکس‌واگن، مرسدس بنز، پورشه، سیتروئن، ساب و ولوو به زودی تکنولوژی بوش را در محصولات خود بکار بردند. سیستم تزریق سوخت و واحد کنترل الکترونیکی ECU باهم کار می‌کردند تا نه تنها قدرت بیشتری تولید کنند بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش دهند. البته به شرطی که یک متخصص ریمپ آن را انجام دهد و با تمامی مسایل مربوط به پیشرانه های مختلف خودروهای گوناگون و نیز انواع ایسیوی موجود در آنها، پروگرمرها و دستگاه های مخصوص ریمپ آشنایی داشته باشد.

متخصصین حرفه‌ای می‌توانند به شما در انتخاب بهترین گزینه‌ها و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک کنند. اقدام به برنامه ريزی مجدد در این بردها با هدف تقويت و ارتقای عملکرد آنهاست که شامل افزايش توان خودرو، تقويت ترمزها، تقويت تعويض دنده و… می باشد. هزینه تهیه تجهیزات فوق بسیار گران است و با ارزهای دلار، پوند و یورو به سختی و با گذراندن مراحل دشوار ترخیص از گمرک وارد می شوند به علت تحریم های سفت و سخت بین المللی وارد شدند بنابراین تجهیزاتی که در مجموعه ریمپ چیپ استفاده می شوند یکبار دیگر تفاوت کار را با مراکز متفرقه و یا تازه تاسیس نشان میدهند. تمام روش ها، بدون نیاز به باز کردن ایسیو انجام می شود و تنها روش چیپ تیونینگ است که با باز شدن ایسیو قابل انجام است. ایسیو وظیفه دارد وضعیت خودرو را در بهترین حالت و بالاترین راندمان قرار دهد. برای مشاهده اطلاعات دقیق تر و جدول قیمت ریمپ بر روی آیکون زیر کلیک فرمایید یا از طریق منو به صفحه قیمت انواع ریمپ مراجعه فرمایید.

{خودرو|car} https://daroromiekojast.ir/
بهترین ریمپ کار در ارومیه